https://www.car.nl/nl/service/chassisnummer
Menu
0
Categorieën
It’s all about toyota 033 - 25 80 858
Winkelmandje
Doorzoek 26503 producten. Staat uw product er niet tussen? Bel 033 - 258 08 58
Zoeken

Chassisnummer

Met vele honderden miljoenen auto’s wereldwijd op de weg en vele die er elke jaar nog bijkomen zou je denken dat het onmogelijk is om ze allemaal apart te kunnen identificeren. Het Voertuig Identificatie Nummer (VIN) of het chassisnummer dat op elke auto te vinden is zorgt ervoor dat er wel een onderscheidt gemaakt kan worden. Het is een uniek en 17 tekens lang. Op het chassisnummer is veel informatie over de auto terug te vinden zoals bouwjaar, motortype en gewicht.

Waar kun je het chassisnummer van je Toyota vinden?

Het chassisnummer staat altijd op je kentekenbewijs. Ook staat het chassisnummer in het chassis oftewel in het frame van de auto gegraveerd, dit zorgt ervoor dat het niet te vervalsen is. Daarvoor zou eerst het originele nummer moeten worden verwijderd en een andere daarvoor in de plaats moeten worden aangebracht. Dit alles vereist niet alleen speciaal gereedschap, maar het zou bij inspectie direct opvallen dat er is gesleuteld aan het nummer. Het verschilt per model Toyota waar het chassisnummer te vinden is. In de moderne Toyota modellen zoals de Aygo en de Auris vind je het chassisnummer op een fraudebestendige sticker aan de binnenkant van de passagiersdeur. Oudere modellen van Toyota hebben vaak een metalen plaatje in plaats van een sticker. Bij Toyota modellen kun je het chassisnummer ook vaak onder de passagiersstoel vinden op de bodemplaat. Er zijn geen regels voor fabrikanten omtrent de locatie van het chassisnummer dus het kan soms een uitdaging zijn hem te vinden. We benoemen de meest voor de hand liggende plaatsen.

Het dashboard.
Dit is de meest voorkomende plaats waar het VIN of chassisnummer zich bevindt. Controleer de linker onderkant van het dashboard, controleer het dashboard recht achter het stuur als u op de bestuurdersstoel zit, of probeer van buitenaf door de voorruit te kijken.

Het motorblok.
Probeer de motorkap te openen en controleer vervolgens de voorkant van de motor. De meeste makers of fabrikanten bevestigen een plaat die het VIN of een deel van het VIN bevat (meestal de laatste 8 tekens). Mogelijk zie u deze plaat bevestigd aan het vuurbestendige tussenschot in de motorruimte.

De voorkant van het autoframe.
Er zijn plekken waar het VIN of chassisnummer op het frame van de auto verschijnt, vlak bij de ruitensproeiercontainer. Als u recht voor de auto aan de bestuurderskant hurkt, kunt u deze daar controleren.

Onder het reservewiel.
U kunt ook controleren onder het reservewiel, dat meestal in de kofferbak zit. U kunt het reservewiel optillen en onder het wiel controleren.

De deur aan de bestuurderszijde.
In alle nieuwe auto’s is er een federaal veiligheidscertificering label en het VIN of chassisnummer zou hierop moeten daarop staan. Dit label is meestal te zien op de deur aan de bestuurderszijde, of deze is te zien op de plek waar de deur vergrendelt. Het label bevindt zich meestal in de buurt van het uiteinde van de veiligheidsgordel. Een andere plaats kan in de deur aan bestuurderszijde zijn. Als u de deur opent en recht vooruit kijkt zou u het VIN of chassisnummer in de deurpost moeten zien of precies op de plek waar de spiegel zich bevindt wanneer de autodeur gesloten is.

Achterwiel kast
Als u naast het voertuig hurkt en in de kast van het achterwiel kijkt, moeten de cijfers daar staan. Het VIN nummer wordt meestal bij het achterwiel aan de bestuurderszijde geplaatst. Kijk omhoog in de wielkast, precies boven de band.

Het apart kunnen identificeren van elke auto is nodig omdat de kleur, de motor en zeker ook de kentekenplaten kunnen worden veranderd. Zo is er ook sprake van een motornummer, maar het kan gebeuren dat deze geheel wordt vervangen en het motornummer dan niet meer hetzelfde is. Bij Car Toyota werken we altijd op basis van het chassisnummer zodat we zeker weten dat we u het juiste onderdeel toe sturen.

Wat beteken alle 17 tekens?

Vanaf 1981 bestaat een chassisnummer standaard uit een combinatie van 17 letters en cijfers. Dit is niet een willekeurige, door de fabrikant verzonnen, combinatie. Ieder teken in het identificatie nummer heeft een betekenis. Elk chassisnummer moet voldoen aan de ISO-richtlijnen. Het Chassisnummer is onderverdeeld in drie groepen. De eerste groep geeft de fabrikant en het land van herkomst aan. Dit is gelijk ook de kortste groep en deze wordt opgevolgd door de groep nummers die alle technische aspecten van het voertuig weergeven. Zo kan uit deze groep worden gehaald welke type versnellingsbak zich in de auto bevindt en het aantal deuren. Maar ook het type brandstof dat gebruikt wordt en de motorinhoud zijn eruit af te leiden.Als laatst komt dan de groep nummers welke het voertuig onderscheidt van de rest: het serienummer. Het is namelijk zo dat de twee voorgaande groepen gelijk zullen zijn voor auto’s die na elkaar op dezelfde assemblage lijn zijn geproduceerd. Met het serienummer worden ze echter van elkaar gescheiden en is er geen misverstand mogelijk.

Het chassisnummer komt terug op het kentekenbewijs.

Er wordt altijd gecontroleerd of het chassisnummer dat in het kentekenbewijs staat identiek is en of hij klopt met welke op de auto zelf te vinden is. Bij een verschil kan er sprake zijn van fraude en daarom wordt ook elke auto die wordt geïmporteerd (vooral vanuit de buurlanden) hierop gecontroleerd.

Het is verder ook verplicht om alle vormen van schade die ooit aan de auto veroorzaakt zijn aan de hand van het chassisnummer te registreren. Bij het verwisselen van kentekens (import of export van de auto) zal het chassisnummer altijd hetzelfde blijven en bespaart het de administratie veel werk. Ook bij diefstal wordt het chassisnummer als uitgangspunt gebruikt bij het opsporen van de gestolen auto omdat kentekenplaten makkelijk te vervalsen zijn.

Omdat alle informatie centraal (binnen de EU) wordt opgeslagen kan je met het laten uitvoeren van een chassis check direct achterhalen of er ooit sprake is geweest van schade aan het voertuig, hoeveel eigenaren de auto heeft gehad en de kilometerstand. Met deze informatie kan je een redelijk goed beeld vormen over de staat van de auto. Vooral wanneer je van plan bent een auto in het buitenland te kopen kan zo’n check veel informatie verschaffen.

Een chassisnummer is dus een slimme manier om elke auto uniek te maken voor het identificeren ervan. De informatie die aan de hand van het chassisnummer wordt ingevoerd is niet snel voor fraude vatbaar en je kunt het gebruiken om zelf meer (achtergrond) informatie over een auto op te vragen. Dit kan middels een chassisnummer check